יום שישי, 22 בנובמבר 2019

לשפץ או למכור?


לפעמים אנשים מבקשים להתייעץ איתי כשהם נמצאים לפני הדילמה,
מה כדאי יותר: לשפץ או למכור?

זו באמת דילמה רצינית וצריך להבין את כל השיקולים לפני שמגיעים להחלטה. ברוב המקרים הבעיה הזו עולה כאשר יש:

-שינויים במשפחה. כאשר נוסף ילד ,המשפחה גדלה וחסר מקום  או כאשר הילדים עזבו והדירה נשארה גדולה או ריקה מידי. כלומר צפיפות מול מרחב לא מנוצל.

-בעיות במבנה, איטום לא תקין, נזילה, רטיבות, עובש וכדו'.

- השפעה חברתית. חברים טובים, בני משפחה עברו לשכונה חדשה .

-צרכים בטיחותיים במיוחד במגורי נכים וקשישים הזקוקים למעבר רחב של כסא גלגלים ואביזרי בטיחות.

- שיקול כלכלי. האם העיצוב והשיפוץ זול יותר ממעבר לדירה אחרת. האם יש באפשרותכם להוציא חסכונות על שיפוץ. חשוב לדעת במקרה של גמלאים שההוצאה על שיפוץ לא תרוקן את כספי הפנסיה ותפגע בעתיד הכלכלי.

השאלה האמיתית היא : מה עושים כדי להגיע להחלטה?
עורכים רשימה מסודרת של יתרונות וחסרונות לפני שמחליטים.

בעד שיפוץ:
במחקרים שנערכו בעולם, וגם בארץ, נמצאו שוב ושוב ראיות לטענה, שההשקעה בשיפוץ דירה תמיד מעלה את ערכה בסכום גבוה משמעותית מההוצאה על השיפוצים.
לדעתי עיצוב מחדש של חלל הפנים אמור להיות זול יותר מהוצאות על מעבר דירה. מצד שני, העלות תלויה באופי המעבר, בכמות הציוד והתכולה וגם בסוג הנכס.

אם החלטתם לשפץ את הדירה שבבעלותכם החליטו קודם כל על מסגרת תקציב, כי בשיפוץ תמיד דברים יכולים לקרות לא לפי הספר ולכן אפשרו לעצמכם לסטות מעט ולהשאיר כסף לבלתמ"ים.

אם הדירה במצב סביר וכל מה שנשאר לבצע הוא שיפוץ חלקי או קוסמטי ניתן להחליף את הכלים הסניטריים ואביזרים בעלות נמוכה יחסית שתשווה מראה חדש .

אפשר לשדרג את המטבח בהחלפת דלתות, שיפור התאורה וכמובן פתרונות אחסון טובים יותר יכולים לעשות את ההבדל.


אם הדירה במצב רעוע יהיה גם צורך בהחלפת ריצוף, צביעה של כל הדירה, החלפה או לכל הפחות בדיקת מערכות אינסטלציה וחשמל וכמובן ניקיון יסודי.
צריך להבין שיש הבדל בין שיפוץ קוסמטי שיכול להיות זול ומהיר ,לבין שיפוץ מסיבי שהוא יקר ומתמשך לאורך זמן. לכן חישבו אם התהליך הארוך, ההתעסקות הרבה, אחסון רהיטים או מציאת מקום מגורים חלופי בזמן השיפוץ, לא ישבש את חייכם מבחינה נפשית וכלכלית.
השארות בסביבה המוכרת הוא גם שיקול לשיפוץ, כך נישארים עם החברים, מוסדות הלימוד, השכנים. אם אתם אוהבים את הסביבה, יש יתרון לשיפוצים.


אל תשכחו שבמעבר דירה יש הוצאות נילוות כמו : המובילים, המיסים, חיפוש הדירה המייגע, הצורך בשינוי כתובות, בהחלפת מוסדות החינוך ועוד – כל אלה הם טיעון חזק לטובת שיפוצים .
היתרון האחרון שאני מביאה לפניכם הוא בדיקת ניצול זכויות בנייה. בידקו בעיריה – אם זה המצב אצלכם, יתכן שתוספת בניה של חדר או מרפסת תספיק לצרכים הנוספים שלכם ואז תוכלו להמשיך ולגור בבית שאתם אוהבים בלי לעבור.

בעד מעבר דירה: מתי כדאי לעבור דירה בכל זאת?

אם המשפחה גדלה והצרכים השתנו, והשיפוץ  לא יוכל לענות על כל הצרכים ואם אין אפשרות לקבל זכויות בנייה נוספות – עדיף לרכוש.
הון עצמי: אם תוכלו לממן את כל הדירה או את רובה ללא משכנתא – אפשר לשקול בחיוב רכישה.

הזדמנות: לפעמים נופלת לידינו הזדמנות וניתן  למצוא מציאות אמיתיות בשוק. קבלן התקוע עם דירות, משפחה שכבר רכשה דירה ולא יכולה לעמוד בתשלומים.

לסיכום: מבחינה כלכלית- עלויות מעבר דירה לרב יהיו יקרות יותר לפחות פי 3 מאשר לשפץ דירה קיימת, כמו כן בדרך כלל גם  בדירה החדשה שתקנו  תירצו לבצע שינויים כדי להתאים את הדירה לצרכים שלכם, מה שאומר שיש מצב שגם בדירה החדשה תיכנסו בסופו של דבר לשיפוץ אולי קטן יותר יחד עם זאת עדיין תשקיעו לא מעט כספים . 
לכן אם אתם אוהבים את הדירה והסביבה וזקוקים רק לשיפוץ קוסמטי, לכו על שיפוץ. אבל אם השיפוץ לא יענה על הדרישות שלכם, מעבר דירה יכול לחסוך את הטרחה וההתעסקות בתכנון ושיפוץ הקיים ואפילו להשאיר אתכם ברווח כספי אם מצאתם מציאה או תעברו לדירה קטנה או לאזור אחר

עדיין מתלבטים? אל תהססו תתקשרו לקבל ייעוץ 

סיסי הראל 0543066566

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

רשומות פופולריות