יום שני, 17 בספטמבר 2018

מכירים אותם?- מעצבי על

בוודאי שמעתם על חלקם בטלויזיה או קראתם עליהם באינטרנט ובעיתוניםרציתי שתכירו כמה מהמיוחדים בעיני שהביאו בשורה מיוחדת לעולם העיצוב(לא לפי סדר החשיבות)..

קרלו קולומבו- נולד בשנת 1967 בעיירה קרימט באיטליה. הוא מוכר בזכות מוצרי הצריכה שעיצב, שעליהם זכה בשורה ארוכה של פרסים בינלאומיים. בשנים האחרונות חזר קולומבו לתחום האדריכלות, וכיום הוא משלב בין עיצוב תעשייתי לעיצוב מוצר ואדריכלות. תהליך היצירה שלו אינו ליניארי, הוא יכול להיעצר לכמה שבועות או חודשים, עד שימצא את קצה החוט שיוביל אותו לשלב הבא. את רוב העבודה שלו הוא עושה עם בלוק נייר ועט, והעוזר שלו מעביר אחר כך את השרטוט למחשב. קולומבו משתף פעולה עם מותגי העיצוב המובילים בזירה העולמית, ביניהם Antoniolupi, DePadova, Poliform, Tecno, Varenna, Zanotta ואפילו עם מותג הג'ינסים Levi’s..


אאוקי סאטו-יליד קנדה (1977) שגדל ביפן. בגיל 17 התחיל ללמוד באוניברסיטת ווסאדה, שבית הספר לאדריכלות שלה נחשב לאחד הטובים בעולם. כעבור שבע שנים, כשהוא מחזיק בתואר שני באדריכלות, הוא נסע לשבוע העיצוב במילאנו ושם החליט להחליף מקצוע. ב-2002 הוא הקים את ''ננדו'' (חימר ביפנית) יחד עם אקיהירו איטו - האחד מעצב ראשי, השני מנכ''ל.  ביצירותיו בולטת האסתטיקה היפנית, שמדגישה פשטות ושימושיות
   
מארק ניוסון נולד בסידני  באוסטרליהשם סיים את לימודיו במגמת תכשיטים ופיסול.בתום לימודיו עקר לטוקיו, שם עבד וחי ארבע שנים.  הקים  סטודיו בפאריס, בו הוא יוצר עיצובים לחברות המובילות בעולם, כמו אלסי, קפליני, מג'יסמורוסו, חברת התאורה האיטלקית פלוס ויצרנית הרכב פורד.בין מגוון עבודותיו עיצב מארק עבור חברת FORD האמריקאית רכב, מלבד היותו משעשע בגווניו האופטימיים, זכה הרכב לפרשנות שונה מידי המעצב וכך אנו יכולים ליהנות מפתיחת הדלתות בצורה הפוכה מן המקובל – לאחור ותא המטען של הרכב הינו מגירה נשלפתסגנון העיצוב שלו מרמז על הרקע בפיסול ממנו הוא מגיע.   מוצריו עשויים פלסטיק לרוב והם מעוצבים בצורה הומוריסטית ואופטימית.
כארים ראשידנולד בקהיר בשנת 1960, ב–1982 סיים לימודי תואר ראשון בעיצוב תעשייתי באוניברסיטת Carleton באוטווה, קנדה. את לימודי התואר השני השלים בנאפולי. בשנת 1993 פתח סטודיו פרטי לעיצוב בניו יורק, בה הוא חי ועובד עד היום. ראשיד חתום על למעלה מאלפיים עבודות עיצוב בתחומים שוניםעיצוב פנים, אופנה, רהיטים, תאורה, אמנות, מוסיקה ומתקניםעבודותיו זכו לגרסאות רבות והוצגו במוזיאונים שונים ברחבי העולם כמו הMOMA , SFMOMA, המוזיאון הבריטי לעיצוב בלונדון, Tokyo Gas בטוקיו, Groningen בהולנד ועודכארים ראשיד טבע את המונח "עיצוב דמוקראטי" – כוונתו היא "גם אנו מעצבי העל מסוגלים לעצב מוצרים לשאר העם, ולהם נותר ליהנות". המשמעות היא שהעיצוב לא צריך להתמקד רק בפריטים יקרים המיוצרים במהדורות מוגבלות, ברמה המושגית הכוונה היא שעיצוב טוב הוא עיצוב שמדבר אל מחנה משותף רחב ככל האפשר.

זהא חדיד ז"לחדיד נולדה ב-1950 למשפחה אמידה בבגדד. אחרי שסיימה תואר ראשון במתמטיקה באוניברסיטה האמריקאית בביירות, היא המשיכה לתואר שני באדריכלות בבית הספר AA בלונדוןהיא יצאה לדרך עצמאית, וב-1980 פתחה בלונדון את משרד האדריכלים הקרוי על שמה. על מאות הפרויקטים שנמצאים תחת ידיה עמלים למעלה מ-350 עובדים, ואיתם עוד 150 ברחבי העולם. הסגנון הפנטסטי של חדיד, שהתבטא בקווים עגולים - שבשנים האחרונות הפכו לטביעת האצבע שלה, עד כדי סכנת קלישאה - הצליח ברבות השנים להפוך להצלחה כלכלית מסחררת עם פרויקטים עתירי תקציב בכל רחבי תבל. בתוך כך היא זכתה להערכה מקצועית רבה, ששיאה בהענקת פרס פריצקר, הפרס החשוב ביותר בתחום, ב-2004. בכך הייתה לאשה הראשונה שזוכה בפרס.




פיליפ סטארק- (1949) הוא מעצב תעשייתי צרפתי הפעיל בכל העולם. סטארק עוסק בעיקר בעיצוב מוצרים ביתיים אך תחום עיסוקו כולל גם אדריכלותעיצוב פנים ואף עיצוב כלי רכבסטארק התחנך בפריז ופתח את משרד העיצוב הראשון שלו כבר ב-1968 שהתמחה בעיקר במוצרים מתנפחים. במהלך שנות ה-70 עסק בעיקר בעיצוב של מוצרים ביתיים זולים יחסית ובעיצוב פנים. הקריירה שלו נסקה בשנות ה-80, בעיקר לאחר שב-1982 עיצב את דירתו הפרטית של נשיא צרפת סגנונו של סטארק מתאפיין בעיצוב של צורות אורגניות ושילובי חומרים בלתי שגרתיים. אחד המוצרים הידועים ביותר של סטארק הוא מסחטת הלימונים "Juicy Salif" שעיצב ב-1990 שהפכה לאייקון בעיצוב התעשייתי ולפריט אספני. בישראל, היה סטארק אחראי לעיצוב של מגדלי YOO שנבנו בתל אביב.
  


רון ארד - (1951) יליד תל אביב. מעצב ישראלי שפועל לאחרונה בעיקר בלונדון. למד בבצלאל ולאחר מכן למד אדריכלות בלונדון . בשנת 1981 פתח משרד בלונדון יחד עם שותפתו קרוליין תורמן.  ב-     1989  הקים את 'Ron Arad Associates', חברה העוסקת בעיצוב ובאדריכלות. בשנת 1994 ייסד את 'Ron Arad Studio' בקומו שבאיטליה.  במאי 2008 היה שותף מייסד לחברת הבת "רון ארד ארכיטקטים", שעוסקת בארכיטקטורה. מוצריו של ארד מתאפיינים במתכות מעוקמות ובצורות אמורפיות בעלות מראה גולמי ולעיתים גם הומוריסטי. ארד עיצב את מוזיאון העיצוב בחולון, שכבר לפני פתיחתו עורר עניין רב בשל צורתו הייחודית. המוזיאון נבחר על ידי מגזין התיירות "קונדה נסט טרוולר" כאחד מפלאי תבל החדשים.


פיצו קדם- (1970) אדריכל וצלם ישראלי. נולד בתל אביב.  כשהיה נער עסק רבות בצילום, ובשנת 1992, ולאחר שירותו הצבאי, החל ללמוד צילום בבצלאל. באחת החופשות מהלימודים סייר קדם במנהטן והבין שרוב צילומיו מתמקדים באדריכלות; כפי שאמר באחד הראיונות, "בצילום ראיתי נוכחות של שפה אדריכלית והעדרותו של אדריכל". כשחזר לישראל עזב את לימודי הצילום בבצלאל ועבר ללונדון כדי ללמוד אדריכלות בבית הספר לאדריכלות "Architectural Association School of Architecture". לאחר שסיים הקים סטודיו לאדריכלות בלב תל אביב. הסטודיו של פיצו קדם מושתת על שפה מודרניסטית של שנות החמישים בתל אביב ובעולם והעיצוב השפיע על הבניה הפרטית בישראל, ועל כך זכה 5 פעמים באות העיצוב. קדם מרצה קבוע בפקולטות לאדריכלות בישראל ובעולם.


האחים קמפנה לא תכננו להיות מעצבים.
הומברטו, שנולד ב– 1953 בסביבת סאו פאולו, ברזיל, למד משפטים. לאחר שפרננדו, השלים את לימודי האדריכלות, החלו השניים לעצב ביחד רהיטים. הם עובדים יחדיו בסאו פאולו מאז 1983 ומגדירים את עיסוקם כעיצוב אמנותי.  הציג עיצוב ברזילאי, נקי עד כמה שאפשר מהשפעות הקולוניזציה האירופאית. הם מתייחסים לאירועים יומיומיים ושואבים את השראתם מחיי הרחוב בברזיל ומתרבות הקרנבל, ומשתמשים בשילובים בלתי צפויים של פסולת מחודשת כשהם משלבים בעבודותיהם אובייקטים שנזרקו – כגון שאריות עץ ובדים – באמצעות טכנולוגיות מתקדמות.




פטריסיה אורקיולה- ילידת 1961, ספרד. ומתחנכת בבית עם נטייה ברורה לאדריכלות ועיצוב. היא למדה בפקולטה לארכיטקטורה במדריד. בשנת 1998 פותחת אורקיולה סטודיו משלה במילאנו. הסטודיו פעיל גם היום בתחומי עיצוב, תערוכות, ניהול אמנותי ואדריכלות. היא מבצעת עבודות רבות ל- Moroso ומזוהה בעיקר עם הריהוט הנוח בעל הריפוד יוצא הדופן שעיצבה עבור החברה. אורקיולה ממציאה תפישה חדשה של מערכות ישיבההרהיטים שלה כוללים רכיבים הניתנים להחלפה, מאפשרים לשנות את עיצוב חדר האורחים בקלות. היא מעדיפה פריטים המסודרים באופן לא פורמאלי ושילובים של ספות וכורסאותאורקיולה, היא אחת הדמויות הנשיות הבודדות הבולטות בעולם העיצוב, הנשלט בצורה דומיננטית על ידי גברים. החל מינואר 2016 , פטרישיה אורקיולה הנה ה Art Director של חברת CASSINA.


אריק לוי- נולד וגדל בתל אביב, חובב גלישה. בגיל 27 עזב אריק לוי את הסטודיו לעיצוב ואת חנות הגלישה שהיו בבעלותו בישראל– ויצא לאירופה. ב-1991 סיים בהצטיינות את לימודיו בשוויץ. באותה שנה זכה בתחרות של  Seiko Epson Inc. ועבר ליפן, שם השתתף בתערוכות ובפרויקטי עיצוב שונים Ateliers בפריס (1992-1994). העביר סדנאות עיצוב במספר אוניברסיטאות באירופה.במקביל לעבודתו באקדמיה, תכנן לוי מתקנים חדשניים להופעות ריקוד ואופרה ברחבי העולם, ייסד עם שותפו פיפו ליאוני סטודיו הרב-תחומי לעיצוב ,  העוסק במגוון רחב של פרויקטים, ביניהם עיצוב מוצר, תכשיטים ועיצוב תאגידי, בעיצוב פנים, עיצוב תערוכות ועיצוב במות. עבודותיו של לוי מהוות חלק מקו הייצור המהיר של החברה:קובץ מחשב מוכנס למכונה המפיקה תדפיס אובייקט תלת-ממדי שנמכר ללקוח. אריק לוי היה מהראשונים אשר באמצעות טכנולוגיה מתוחכמת זו עיצב אובייקטים במורפולוגיה מורכבת שאינה מתאפשרת בטכנולוגיות אחרות.


ממני אליכם- במידה וחשקה נפשכם במוצר פרי עיצובו של מעצב על, כל שעליכם לעשות הוא לגשת אל חנות המותג ולרכוש. .. אני ממליצה לרכוש יצירות מקוריות של אומנים כשיש אפשרות..
אמר פעם המעצב  האמריקאי צ'רלס אימס : 
"עיצוב הוא ביטוי של תכלית. אם הוא טוב מספיק, ייתכן שייחשב לימים לאמנות".  

שלכם סיסי

















אין תגובות:

רשומות פופולריות